fredag 24 april 2009

Ja då vad det dags för blogg, igen =)

Bloggade lite för ungefär ett år sen. Skrev lite om vad jag gjorde en dag på jobbet.
Åki (Johanna Åkerström som jag gjorde lumpen tillsammans med) tyckte det va rätt roligt att läsa om hur jag meckade o så vidare. Så nu i dagarna har jag funderat lite på om man inte skulle starta en meckarblogg. Tänkte att det kunde vara kul att läsa vad jag gör om dagarna o vilka skitjobb man får emellanåt.
Jag tog lite bilder (mobilbilder blir lite suddiga ibland) från igårdagens arbetsdag.

Det började med att jag skulle göra en helt vanlig 3000 mils service på en Hyundai Getz Diesel.
Vid 3000 mil ska även dieselfilter bytas och man har ju bytt några dieselfilter på andra bilar förut, men detta hade dom satt på ett så sjukt ställe så det inte var sant. Har aldrig varit med om det förr att dom satt filtert så dumt.







Här på andra bilden så ser man lite tydligare var det sitter. Men det var onödigt många delar som behövdes skruvas av för att komma o sen snirkla ut filtert.


Efter filtert var monterat så fick jag ett litet bakbalksbyte på en Hyundai Elantra 98.
Mycket svag punkt på dom bilarna men det brukar ordna sig ändå =)

Det störiga med detta jobbet är att man får 3 kg grus o rost i håret för man måste stå under bilen och arbeta.
Sen måste kapa med vinkelslipen på 12 ställen för att göra det smidigt. =)
Jag sprängde faktiskt en kapskiva när jag höll på. Kan va rätt farligt ibland om bitarna hamnar fel. Som tur snuddade en bit av skivan bara tumspetsen. Men man hittade ju delar av skivan i hela verkstan.

På bilderna ser ni varför besiktningen satte en 2:a på balken. Balken fick 4st nya bussningar på samma gång som allt var nere.






Senare på kvällen åkte jag, niclas och ola till strippen i Lödde. Det var ungefär två år sen jag var där senast. Polisen kom nästan direkt. Jävla glädjedödare. Vädret var fint och där va mycket folk med sina bilar. Även några motorcyklar kunde man skymta till. Vid 21.15 åkte ola hem för han tyckte att det inte hände något.
Jag o niclas åkte vidare till Landskrona, dit brukar man åka om polisen är i Lödde. Efter 10 minuter i Landskrona ställde faktiskt 2 bilar upp.
En Subaru Impreza WRX STI och en sur BMW E36 kombikaross.
Jaja lite race blir det ikväll tänkte man!
Men när man minst anar det så kommer glädjedödarna igen. Alla suckar, går till sina bilar och sticker hem.

Väl hemma så läste jag en bok om Tjernobyl som jag lånat av Göran på jobb. Faktiskt riktigt intressant. Tjernobyl betyder faktiskt malört på ryska.

Satte sedan på en film. The Conspiracy med Val Kilmer. Jag somnade under filmen och vaknar till menymusik 04.36 =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar